W biznesie nie ma rozwoju ani wyników bez decyzji, a osoby, które właśnie pełnią decyzyjne funkcje muszą podejmować je codziennie. Co robić, aby zwiększyć skuteczność naszych decyzji? Zapoznaj się z moim wpisem.

Peter Drucker, guru zarządzania, twierdził, że aby podjąć skuteczną decyzję najpierw należy ją sklasyfikować. Sprowadził tę tezę do dwóch głównych kategorii: OGÓLNEJ I WYJĄTKOWEJ.

Problem ogólny – wymaga ustalenia reguł i ogólnych rozwiązań. Względem sytuacji ogólnych ustala się standardy, zasady, polityki i najlepsze praktyki.

Problem wyjątkowy – wymaga indywidualnego podejścia i traktowania. Tutaj nie ma miejsca na reguły, ponieważ dane z nim związane odstają od reszty i nie mieszczą się w określonym zakresie (w metodologii Six Sigma określany jako outlier), więc problem powinien być potraktowany wyjątkowo.

Dla uproszczenia, jeśli codziennie jeździsz do pracy wytyczoną trasą i zabiera Ci to średnio 25 minut to wiesz, że w trakcie wzmożonego ruchu może Ci to zająć około 35 minut i wiesz jak jechać, aby tak się stało.

Jeśli jednak na trasie wydarzy się niespodziewany wypadek, a do tego trwają niezaplanowane roboty drogowe, to jest to odosobniony przypadek (wyjątkowy) dla którego powinieneś zastosować inne/niestandardowe zasady postępowania, aby dostać się do biura. Być może w takiej sytuacji należy w ogóle zrezygnować z dojazdu do miejsca pracy.

Błędem jest potraktowanie sytuacji ogólnej jako sytuacji wyjątkowej i analogicznie odwrotnie. Jeśli będziemy się zachowywać zbyt pragmatycznie i nie stworzymy reguł postępowania dla sytuacji powtarzalnych (ogólnych) i zamiast tego, za każdym razem będziemy traktować incydent indywidualnie, to bez wątpienia będziemy regularnie tracili czas, więc także pieniądze.

W takiej sytuacji, kiedy wystąpi podobny problem, będziemy jakby na nowo go odkrywać, więc tym samym na nowo dochodzić do jego źródła. Dodatkowym skutkiem, może być także zbyt późne podjęcie decyzji i poniesienie związanych z tym konsekwencji.

Na koniec warto dodać, że żadna decyzja nią nie jest, dopóki nie zostanie wykonana.

Niektórzy ludzie podejmują decyzję, po czym odkładają ją w czasie albo w ogóle jej nie realizują. Dlatego podobnie jak z realizacją celu, który powinien mieć określoną datę wykonania, decyzja także powinna mieć swoją datę realizacji.

A czy Ty klasyfikujesz sytuacje, aby skutecznie podejmować decyzje?

Daj znać w komentarzu.